TPM-->

COS, MENT I ESPERIT

Saucha. Puresa

Per conrear la puresa hem de mantenir el nostre cos, la nostra ment i la nostra paraula el més nets possible. Aquesta neteja ens ajuda a mantenir la nostra integritat personal, a no dispersar-nos. D'aquesta manera, podrem connectar més fàcilment amb la nostra força interior.

Quant al cos, la pràctica de asanas i de pranayama i una dieta adequada ens neteja internament. Exteriorment també és important la higiene diària i viure en un ambient net i ordenat. La ment s'anirà netejant en la mesura en què conreem pensaments elevats, positius, altruistes, compassius, justs, etc. i a través de la pràctica de la meditació. Si allò que pensem flueix d'una manera lúcida, les nostres paraules també han de reflectir aquesta lucidesa, sent coherents i sinceres.

Tapas. Calor

Tapas significa calor, abrasar, i es refereix a la forta calor intensa que sentim en la pràctica del Hata Ioga (Ioga físic) que purifica el cos i la ment.

En la nostra vida, Tapas, d'una banda representa la voluntat i l'esforç que hem de posar en alguna cosa per aconseguir un determinat objectiu, i per l'altre a la tolerància per acceptar-se a un mateix i als altres, i per adaptar-se a les circumstàncies i a les situacions difícils que puguin arribar a la nostra vida. Aquests dos aspectes de Tapas ens ajuden a crear una gran força interior i alhora desenvolupar flexibilitat i capacitat d'adaptació per superar qualsevol obstacle.

El practicant de ioga utilitza Tapas per acceptar les situacions adverses sense deixar que creuen inestabilitat, ja que no s'apega a elles.

Santosha. Goig

Santosha es refereix a una actitud davant la vida d'alegria i felicitat, a la qual s'arriba a partir de l'acceptació del que som i de les nostres circumstàncies i, sobretot, de viure en el “aquí i ara”, gaudint de cada moment. La ment i els seus productes, els pensaments, oscil·len, venen i van del passat al futur i viceversa, sovint s'instal·len més en un que en un altre, la qual cosa ens reté donant tornades al que ja ha passat o ens projecta cap al futur generant-nos ansietat per allò desconegut que ha de venir.

La pràctica de Santosha ens demana un treball conscient per dirigir la nostra atenció, la nostra ment, al moment present, a l'activitat que estiguem realitzant en aquest precís instant.

Si aconseguim viure conscientment el present, ens adonarem que els records del passat i les expectatives sobre el futur són irreals. El passat no podem reviure‘l i el que ha de succeir en l'instant següent ho vam crear en la nostra imaginació.

Algunes de les pràctiques que contribueixen a conrear Santosha són la relaxació, la meditació, la respiració o el cant de mantras.

Swadhyaya. Estudi i comprensió

Swadhyaya significa cultivar nuestra parte espiritual a través del estudio y del conocimiento de nosotros mismos, de la reflexión sobre nuestra verdadera naturaleza.

Swadhyaya significa conrear la nostra part espiritual a través de l'estudi i del coneixement de nosaltres mateixos, de la reflexió sobre la nostra veritable naturalesa. La pràctica de Swadhyaya va més enllà del coneixement intel·lectual, que sorgeix de la raó i implica activar, utilitzar la nostra capacitat de discerniment per distingir quan actuem des de la personalitat i des de l'ego, i quan realment ho fem des de l'esperit, des del cor. És llavors quan es manifesta el nostre propi Jo.

La pràctica de Swadhyaya pot començar buscant moments de silenci que ens permeten connectar amb el nostre interior, dedicant temps a llegir textos clàssics sobre ioga o sobre la vida dels grans yoguis.

Isvara Pranidhana. Devoció a la divinitat

Isvara significa “Déu” i Pranidhana “devoció, lliurament”. Aquest nyama significa el reconeixement de l'existència de l'aspecte diví.

Per reconèixer i ser conscient de Isvara és necessari actuar conscientment, posar tota l'atenció en tot allò que fem per viure plenament en el present. D'aquesta manera podrem connectar amb el nostre aspecte diví, establir una relació directa amb la nostra part espiritual (el Jo Sóc que hi ha en nosaltres).

Per poder escoltar aquesta veu interior que és la manifestació de la nostra veritable essència divina, hem d'intentar mantenir la ment centrada al moment present i evitar que es dispersi. A través de la pràctica de Isvara, de la consciència, començarem a adonar-nos del nostre poder personal, del nostre potencial, que van més enllà dels límits que crea la nostra ment i comencem a reconèixer el Jo Sóc que està en totes les coses.

Isvara té també un aspecte devocional que es desperta a mesura que aprofundim en aquesta actitud conscient.